Artikel

Emotie en spanning in talentenjacht Idols

Uit: Spits, 22 oktober 2005
Wie zich inschrijft voor een derde reeks idols moet van zichzelf toch echt denken dat 'ie de sterren van de hemel zingt. En daar zijn de elfduizend enthousiastelingen ook dit jaar weer van overtuigd. Helaas, soms is zelfkritiek ver te zoeken. De eerste aflevering van de talentenjacht zorgt voor een hoop hilariteit, maar gelukkig ook voor kippenvel. Want talent is er zeker. Aan de jury de taak om daarnaar op zoek te gaan. Op hun eigen kritische manier.
Bij het zien van de eerste aflevering van idols wordt een aantal dingen duidelijk: de talentenjacht trekt ook nu weer veel muzikaal talent in de dop aan, de vormgeving van het programma is hip en snel, de jury is onverbiddelijk en er valt heel wat te lachen. Je vraagt je zelfs af waarom sommige kandidaten zich in hemelsnaam hebben opgegeven voor deze zoektocht naar de X-factor. Ze hebben immers overduidelijk niet de stem noch het uiterlijk waar Henkjan Smits, jerney kaagman en eric van tijn naar op zoek zijn. Uiteraard is zelfvertrouwen een goede karaktereigenschap. Maar als het niet gepaard gaat met zelfkritiek, dan loop je het gevaar om volledig te worden afgemaakt. En dat terwijl nu toch wel duidelijk mag zijn, hoe bij idols de vork in de steel zit. Aan chantal janzen en martijn krabbé de taak om de vaak zeer nerveuze en teleurgestelde nachtegaaltjes een troostende schouder te bieden en met de gelukkigen hun geslaagde auditie te vieren. De komende vier weken is te zien hoe de zoektocht naar uniek zangtalent in Eindhoven, Amsterdam, Zwolle en Dordrecht is verlopen. Kandidaten met bijzondere outfits, zelfgeschreven nummers, overenthousiaste ouders en gierende zenuwen passeren de revu. Koploper Uitvoerend producent Mark de Vink voorspelt dat deze editie van idols vol verrassingen zit. "Dit wordt idols zoals we het kennen plus tien procent. Er is meer ruimte voor emoties en spanningen. Dit is de overtreffende trap, we hebben zeker niet op de automatische piloot gewerkt." Door te kijken naar versies in het buitenland, zoals Amerika waar deel vijf al in de steigers staat, zijn nieuwe elementen in het programma aangebracht. Zo zijn er montagetrucjes aangebracht, zoals het vermengen van een bestaande videoclip met de audities van de kandidaten. Grappig is het om te zien hoe droevig Robbie Williams kijkt als kandidaten zijn nummer vreselijk vals ten gehore brengen. Ook wordt meer de aandacht gericht op het verhaal achter de kandidaat. De Vink: "idols staat symbool voor vooruitstrevendheid. We willen met dit programma koploper zijn wat betreft nieuwe snufjes en ideeën." Met drie regisseurs die nieuwe technieken bedenken, special effects toevoegen en uiteenlopende cameratechnieken toepassen is dat streven goed gelukt. Het programma onderscheidt zich volgens De Vink van 'kopieën' door de oprechte emotie die te zien is. "Ik vind het verbazingwekkend dat sommige mensen echt denken dat ze het nieuwe idool zijn. Ik had ook niet verwacht dat er ruim 11.000 aanmeldingen waren. De kijker zal de kandidaten dit jaar eerder beter leren kennen omdat de ontwikkeling van het individu in beeld wordt gebracht. Nieuw is ook dat de kandidaten in het theater al naambordjes dragen en geen nummer meer zijn." Dat de jury nu nog maar uit drie mensen bestaat, Edwin Jansen heeft immers besloten zijn energie liever in zijn managementbureau te steken, betreurt De Vink wel. "Er was een unieke chemie tussen het viertal. Nu is er echter een driemanschap en is er nooit gelijkspel. Je ziet dat de kandidaat in de gaten krijgt wie aan zijn of haar kant staat en dan het laatste jurylid probeert te overtuigen."
De juryleden dit jaar zijn dus jerney kaagman, eric van tijn en Henkjan Smits. Deze laatste zegt: "Ik verwacht dat er zeker talent tussen de kandidaten zit, omdat zij in eerdere delen al hebben kunnen zien dat je met idols wat kunt behalen. Hieraan meedoen is de moeite waard." Veelbelovend Onafhankelijk jurylid jerney kaagman sluit zich aan bij de mening van Mark de Vink. "idols is anders dan andere programma's met een jury. Het onderscheidt zich echt. De kijker krijgt kwaliteit te zien."

Over de kandidaten zegt zij: "Ik verbaas me dat mensen zich presenteren zonder enige zelfkritiek. Ze hebben duidelijk geen lering getrokken uit deel 1 en 2. Ondanks het feit dat iedereen weet hoe wij oordelen, onderwerpen ze zich toch weer aan ons. Waarom doen sommigen mee? Ze trillen als een rietje als ze op de stip staan." Kaagman hoopt dat er echt talent tussen de kandidaten zit. Ze vindt dat er nu al vijftien mensen uitspringen en denkt dat er drie echte toppers zijn. "Dat zegt echter nog niks. Sommigen zijn heel veelbelovend en komen toch niet verder. Anderen lijken niet zo talentvol en zitten toch vol verrassingen." Dat de winnaars van idols in een zwart gat vallen en niks meer van zich laten horen, spreekt Kaagman resoluut tegen. "Een album maken kost tijd. Daarbij moet een talent groeien en zich muzikaal ontwikkelen. Trijntje Oosterhuis zie je toch ook niet elke dag op tv?" Dat winnaars in het buitenland beter zijn komt volgens Kaagman doordat hun succes meer impact heeft. "In Amerika is de winnaar meteen wereldwijd bekend. Wij zijn maar een klein landje. In Nederland ben je beroemd tot aan de grens. Het zou leuk zijn als ook bij ons internationaal succes zou volgen." Volgens Kaagman is er ook een groot verschil tussen idols aan de ene en een muziekcarrière aan de andere kant. "De kandidaten worden in de watten gelegd en het winnen van de finale is de climax. Maar dan staan ze op eigen benen. Moeten ze zich niet in de war laten brengen en leren hoe ze met hun talent om moeten gaan.''

Presentatrice chantal janzen heeft veel empathie voor de kandidaten. "Ook respecteer ik ze. natuurlijk is het vaak lachwekkend, maar ik zal nooit gemeen tegen ze doen. Ik lach pas als ik de uitzending terugkijk.

Auditie doen is moeilijk, zelfs voor mij en ik heb het al zo vaak gedaan. Het is eng en ik vind het knap van de kandidaten dat ze dit durven." Janzen heeft geen echte favoriet, maar vindt Aaron wel 'een schatje'. "Hij heeft een fantastische stem en een mooie gezichtsuitdrukking", lacht ze. Zelf zou Janzen niet zo snel met idols meedoen. "Ik heb zelf gestudeerd om dit te doen. Maar ik weet wel nog hoe ik zes jaar geleden naar Amsterdam kwam. Ik was een verlegen muisje uit Limburg. Ik had het waarschijnlijk niet gedurfd. Maar had ik aan een talentenjacht meegedaan, dan was het zeker idols geweest. Hier is goede begeleiding en kun je het ver schoppen." De musicalster kent het gevoel van afgewezen worden. En dat je wereld dan in elkaar stort. "Maar verliezen bij idols is niet het einde van de wereld. Mensen die overtuigd zijn van zichzelf en ambitie hebben moeten naar een muziekschool of theateropleiding gaan en er wat van maken."

( idols: vanaf zaterdag 22 oktober wekelijks de audities tussen 20:00 en 21:00 uur bij RTL 4. Zaterdag 19 november: theaterronde. Vanaf 3 december: workshops. Op 24 december: wildcardshow. Vanaf zaterdag 31 december: afvalrace tussen de finalisten. Op 11 maart: finale )